Tüdőgyógyinzézet Törökbálint

2045 Törökbálint, Munkácsy Mihály utca 70.
+36-(23)-511-570
tbti@torokbalintkorhaz.hu

ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ A KÓRHÁZBAN TÖRTÉNŐ FEKVŐBETEG ELLÁTÁSRÓL

 

 

 

 

ÁLTALÁNOS TÁJÉKOZTATÓ

A KÓRHÁZBAN TÖRTÉNŐ FEKVŐBETEG ELLÁTÁSRÓL

 

A tájékoztató célja, hogy hasznos információkkal segítsük az Ön intézetbeli ellátását, csökkentsük az Önben rejlő esetleges bizonytalanságot és kiszolgáltatottság érzést. Az ellátáshoz szükséges tudnivalók rendelkezésre állása egyaránt fontos a beteg (egyén) és az intézet munkatársai számára is, az ellátás így valósítható meg eredményesen, hatékonyan és biztonságosan.

 

1. Az egészségügyi intézmény megközelítése, az infrastruktúrához kötődő információk

 

1.1.Az intézmény megközelíthetősége

 

Intézményünk címe: 2045. Törökbálint, Munkácsy Mihály út 70.

Intézményünk telefonszámai: 23/511-570

Intézményünk honlapja:         www.torokbalintkorhaz.hu

Intézményünk e-mail címei: info@torokbalintkorhaz.hu

 

 

Intézményünkbe az alábbi módokon juthat el:

  • gépkocsival: M0, M1, M7 közvetlen lejárat, 1-s, 7-s főút
  • tömegközlekedéssel: Budapestről közvetlen BKK buszokkal, vonattal Budapest Nyugati Pályaudvarról

 

Parkolási lehetőségek: az intézmény területén betegek, vendégek számára két (alsó és felső) parkoló van. A parkolási díj 400 Ft/alkalom. Egyéb parkolási lehetőség az utcán vagy városi parkolóban. Fekvőbetegek – kérésre – parkoláshoz mentességet élvezhetnek. Motorral csak a portáig lehet közlekedni.

 

1.2.Intézményen belüli tájékozódás

Intézményünkben telefonközpont és portaszolgálat működik, melyet az egyetlen bejáratnál találnak. A portaszolgálat munkatársai segítenek a szükséges információ megszerzésében. A portaszolgálat mellett tájékoztató tábla található a szakrendelések helyéről. A területen útjelző táblák segítik a közlekedést. A fertőzés nagyobb kockázata miatt, mely speciális intézményünkről elmondható, ajánlott a gondosabb odafigyelés. Ezért 14 év alatti gyermekek az intézmény területére csak felnőtt kísérővel léphetnek be illetve ki, melyet a portaszolgálat felügyel. Az intézmény egész területén a dohányzás tilos ugyanúgy, mint valamennyi egészségügyi intézményben.  

 

1.3.Liftek használata

Intézményünkben a személyszállító lifteket mindenki saját felelősségére használja. Nehezen mozgó beteg a szállításhoz tolókocsit, szükség esetén betegkísérő munkatársat igényelhet.

 

2. Az egészségügyi intézménybe való felvétellel, illetve az ott történő ellátással kapcsolatos tudnivalók

 

 

2.1.A felvétel menete

 

A felvétel napján kérjük, jelentkezzen a felvételi irodán, melyet a Kastély épület földszintjén talál.

A honlapunkon számos olyan tájékoztató anyagot talál, mely segít az eligazodásban.

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Kórház területén fénykép, vagy videó anyag készítéséről

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Elhunytakkal kapcsolatos ügyintézés

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Tájékoztatás és segítségnyújtás a határon átnyúló eü-i ell.-al kapcs.

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Tájékoztató a betegéletút követő rendszerről

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Vallásgyakorlás

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Házirend

Nyitóoldal /  Gyakran ismételt kérdések

Nyitóoldal/Betegtájékoztató/Általános betegtájékoztató

 

2.2. Behozandó személyes tárgyak, egészségügyi és személyes dokumentumok

 

Intézményünkbe történő felvételekor kérjük hozza magával

  • az alábbi személyes tárgyakat: tisztálkodási szerek, törölköző, pohár, evőeszköz, papucs, köntös
  • az Ön azonosításához szükséges személyes iratokat:személyigazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya, Európai Egészségbiztosítási Kártya, külföldiek esetében útlevél
  • meglévő egészségügyi dokumentációt: beutaló, korábbi zárójelentések, ambuláns lapok, leletek, vizsgálati eredmények
  • szedett gyógyszereinek listáját, vagy gyógyszereit bemutatás céljából. Amennyiben különleges gyógyszert szed, kötszert használ, néhány napra (a beszerzéséig) elegendő mennyiséget. Amennyiben saját gyógyászati segédeszközt használ (pl. O2 palack, inhalátor), azt is.

 

Lehetőség szerint ne hozzon magával értéktárgyat, nagyobb pénzösszeget, drága informatikai eszközt, az ellátáshoz nem szükséges személyes iratokat, bár szükség esetén ezek elhelyezéséről az intézetben szokásos módon gondoskodunk.

 

2.3. Gyógyszerelés

 

Intézményünkben az Ön gyógyítására alkalmas gyógyszereket a kezelőorvos rendeli el, a gyógyszerek osztását ápolók, beadását orvos vagy ápoló végzi. Különböző szerek között kölcsönhatások léphetnek fel, ezért rendkívül fontos, hogy kezelőorvosát tájékoztassa az Ön által szedett gyógyszerről, gyógyhatású készítményről (hormonok, vitaminok, homeopátiás szerek).

Betegbiztonsági szempontból felhívjuk a figyelmet arra, hogy az intézmény által osztott gyógyszereken kívül egyebet (akár az otthonában addig szedett, és a számára kiosztásra került gyógyszerekkel küllemre nem azonos gyógyszereket, akár olyan kiegészítőket is, mint a vitaminok, pezsgőtabletták, homeopátiás szerek) önmagától semmiképpen sem, kizárólag a kezelőorvos arról való tájékoztatását és jóváhagyását követően szedjen be.  Amennyiben Ön ragaszkodik megszokott, intézményünkben nem elérhető gyógyszeréhez, gyógyhatású készítményéhez, kiegészítőihez, kérjük, mindenképpen egyeztesse ezt kezelőorvosával. Ez esetben külön írásos nyilatkozatban rögzítik a saját gyógyszer szedését. A fenti szabályok az Önhöz érkező látogatók által behozott gyógyszerekre, gyógyhatású készítményekre is vonatkoznak.

 

 

3. Házirenddel kapcsolatos információk

 

Az intézmény betegellátó helyein kifüggesztve megtalálja az intézet házirendjének kivonatát, a nővérpultnál a teljes Házirendet.  

Kérjük, házirendünket Ön és látogatói is figyelmesen olvassák el, és a házirend betartásával járuljanak hozzá az eredményes és zavartalan betegellátáshoz.

 

 

3.1. A szervezeti egység eszközeinek, rendszereinek használata, behozható tárgyak és használatuk

  • valamennyi kórterem saját fürdőszobával, WC-vel rendelkezik. A gyerekosztályon rendelkezésre állnak baba-mama-szobák, illetve anya-, apaszobák. A felnőtt osztályokon – korlátozott számban – magas felszereltségű kórtermek térítés ellenében igénybe vehetők.
  • a kórtermekben nővérhívó működik.
  • az ágyak többsége korszerű, távirányítóval állítható, mely használatához segítséget nyújtunk.
  • a kastély épületben két betegszállító lift működik személyi használattal, a többi épület földszintes, mozgáskorlátozottak számára is használható.
  • a kórtermekben hűtőszekrény szolgál a saját élelmiszer tárolására (csak névvel ellátott edény, tasak helyezhető be, minden beteg csak a saját nevével ellátott ételhez nyúljon)
  • mikrohullámú sütő melegítésre – a nővérek segítségével – rendelkezésre áll. (kérjük, egyszerre csak kis mennyiségű saját élelmiszert tároljon a helyszűke és a higiénia miatt!)
  • tv készülék több kórteremben illetve a társalgóban található. (használatánál fontos szempont a betegtársak zavarásától tartózkodni, a pihenéshez, alváshoz nyugalmat biztosítani.)
  • radiátoros fűtési rendszer biztosítja az elvárt hőmérsékletet. (ha fázik, melege van, kérjük, jelezze a nővérnek)
  • légkondicionáló rendszerrel a betegszobákat nem szereltük fel, mivel az épület sajátossága (vastag falak), az erdős környezet ezt nem teszi szükségessé. (az előforduló kánikulai időszakban a kórház vezetése és a nővérek gondoskodnak a hatásos hűtésről) 
  • indokolt esetben saját használatra elektromos eszköz behozható, de kérjük, előzetesen egyeztessen az osztályos nővérrel
  • Internet elérhetőség csak előzetes kérés alapján biztosítható.

 

3.2. A látogatás rendje

 

Intézményünkben látogatásra az alábbi rend szerint nyílik lehetőség.

  • látogatási idő: hétköznap 15-20 óra, hétvégén, ünnepnapon 9-20 óra. Az intenzív osztályon minden nap 15-17 óra.
  • látogatók száma: 2 (betegenként, egyidőben)
  • látogatók életkora, állapota: a fertőzésveszély miatt 14 éven aluli gyermekek, gyenge egészségi állapotú személyek lehetőleg ne tegyenek látogatást a fekvőbeteg osztályokon.
  • viselendő védőfelszerelés az intenzív osztályon: egyszerhasználatos köpeny, cipővédő, szájmaszk (felnőttosztályon fertőzőbeteg esetében szájmaszk).
  • látogatók teendői: kérjük, Önök is gyakorolják a fertőtlenítő kézmosás eljárását, mely a kórtermekben kifüggesztett tájékoztatók szerint történik!
  • látogató által végezhető ápolási tevékenységek: lehetőséget biztosítunk Önnek, ha részt akar venni hozzátartozója ápolásában, melyet minden esetben, kérjük, beszéljen meg a nővérrel (pl. borotválás, hajmosás, fürdetés, etetés, sétáltatás stb.)
  • Mit ne hozzon magával: nagymennyiségű pénz, értékes tárgyak, diétába nem illő vagy gyorsan romló élelmiszerek, szeszes ital, DOHÁNY ÁRU. Az épület teljes területén nem szabad dohányozni sem a betegeknek, sem hozzátartozóiknak!
  • Parkolás: kérjük, csak a felfestett parkolókat használja a gépkocsi parkolásához és úgy, hogy a közlekedést semmiképp se zavarja autójával.

 

 

3.3. Az intézményben való bent tartózkodás rendje

 

Intézményünkben kiskorú és súlyos állapotú beteg esetében adódik lehetőség arra, hogy a hozzátartozó a beteg mellett tartózkodjon a látogatási időn kívüli időszakban is. Azonban ebben az esetben is figyelembe kell venni azt az alapelvet, hogy a betegellátást, másik beteg nyugalmát, személyes jogait nem korlátozhatja. (a kórteremben egyszerre csak egy hozzátartozó lehet;bentalvási lehetőséget hozzátartozónak csak a gyermekosztályon tudunk biztosítani)

 

 

3.4. Intézményünk munkarendje

 

Intézményünk orvosai, gyógytornászai, dietetikusai, asszisztensei általában 7:30 és 15:30 között dolgoznak. Az ápolók 12 órás váltott műszakban, a váltás ideje a gyermekosztályon 6 ill. 18 óra, a felnőtt osztályon 7 és 19 óra.  

 

Az étkezések ideje: reggeli 7:30, ebéd 12:00, a délutáni, esti étkezés szabadon választott időpontban. Folyadék napközben folyamatosan rendelkezésre áll.

 

A gyógyszerosztást az éjszakás nővérek végzik, és egy napi adagot előre kihelyeznek a beteg kezelésébe. Amennyiben a beteg állapota igényli, a gyógyszer beszedését a nővérek felügyelik, ellenőrzik a nap folyamán.

 

 

3.5. Betegek átadása, szállítása más osztályra, illetve más intézménybe

 

Amennyiben szükség van rá, hogy az egyik osztályon kezelt betegünket másik osztályra vagy másik intézménybe átszállítsák, a kezelőorvos ennek okáról és módjáról telefonon, vagy ha van lehetősége, személyesen tájékoztatja erről a nyilatkozatban megadott hozzátartozót.

 

3.6. A beteg elbocsátása

 

Amennyiben az Ön állapota már nem indokolja a további ellátást, elbocsátásra kerül intézményünkből. Az elbocsátás lehetőségéről, annak tervezett idejéről és módjáról kezelőorvosa legalább 24 órával előre tájékoztatja Önt. Ennek során mindenképp jelezze, ha hazabocsátásához segítséget kér, illetve nincs, aki otthonában vagy a fogadó intézetben várni tudja Önt. Az elbocsátásra a nap folyamán a reggeli/délelőtti órákban szokott sor kerülni. Az elbocsátó iratok átvétele után egyedül vagy kísérőjével eltávozhat. Az elbocsátás napján még reggelit igen, de ebédet már nem biztosítunk Önnek. Ha haza vagy más intézetbe történő szállításához szükség van betegszállítóra, azt az osztály adminisztrátora megrendeli Önnek. Sajnos a betegszállításra előfordulhat, hogy jelentős ideig várni kell, hiszen nem sürgős szállításról van szó. Sürgős szállítást az OMSZ-tól csak orvos kérhet.  

A betegszállító érkezéséig lehetőség szerint ne a kórteremben várakozzon, ha csak azt állapota nem indokolja.

 

Elbocsátásakor az alábbi dokumentumokat kapja kézhez: 2 db. zárójelentés (az egyiket aláírás után kérjük, adja vissza), receptek, korábbi egészségügyi papírjai, korábbi képalkotó felvételek (rtg, UH, CT, MR), egyéb leletek, igazolások, esetlegesen elvett gyógyszerei, értéktárgyai.

A receptre írt gyógyszerét az intézeti patikában kiválthatja!

Bár a zárójelentésben benne kell lennie, de javasoljuk, inkább kérdezzen rá elbocsátásakor kezelőorvosától az alábbiakra:

  • további gyógyszerszedés rendje, lehetséges mellékhatások,
  • követendő életmód, diéta, gyógytorna,
  • gyógyászati segédeszközök, oxigén használata, beszerzése,
  • azok az esetek, tünetek, panaszok, amikor azonnal orvoshoz szükséges fordulni,
  • következő kontroll időpontja, helye.

 

Ha – rendkívüli helyzet miatt – zárójelentés nélkül kellett távoznia, azt postán eljuttatjuk Önhöz. Ugyancsak tájékoztatjuk – krónikus betegség esetén – az Önt kezelő Tüdőgondozót is. Háziorvosát Önnek célszerű tájékoztatni a megtörtént kezelésről, vizsgálatokról, gyógyszerekről. Bentfekvése alatt aktuális egészségügyi dokumentációjáról, leleteiről kérhet másolatot, melyért térítést nem kérünk. Amennyiben a teljes dokumentációról, vagy előző kezeléseiről másolatot akar kérni, azt a kórház főigazgatójához címzett levélben teheti, s a fizetendő térítési díjról (a lapszám függvényében) tájékoztatjuk Önt.

 

Amennyiben saját döntése alapján, vagy a kezelőorvos javaslata ellenére hagyja el az intézetet, ezt egy nyomtatvány aláírásával teheti.  Kérjük, hogy saját maga és környezete érdekében, az intézményt ne hagyja el a kezelőorvos vagy az osztályvezető ápoló értesítése nélkül!

 

3.7. Értéktárgyak megőrzése

 

Intézményünkben jegyzőkönyv felvételével van lehetőség értéktárgyainak megőrzésére, melyet az osztályos ápoló elvégez. Az értéktárgyat az intézmény pénztárában tartjuk elzártan, kiadása csak munkaidőben lehetséges.

 

3.8. A hulladékkezelés szabályai

 

Intézményünkben a hulladékok gyűjtése általában nem szelektív módon történik.

Az egészségügyi ellátás során képződött ún. veszélyes hulladékot a kezelőszemélyzet szabályosan gyűjti illetve kezeli.  Amennyiben Önnek is vannak ezzel kapcsolatos kötelezettségei (köpet, váladék, szennyeződött kötszer), a nővérek erre megfelelően kioktatják Önt.

 

 

4. Betegazonosítás

 

Intézményünkben a betegellátás biztonságának fokozása érdekében csak a fokozott kockázatú esetekben alkalmazunk betegazonosító karszalagot. Ilyenek a gyermekek, az altatott, bódításon átesett betegek (bronchoscopia), az intenzív osztályos betegek, illetve a zavart betegek. A betegellátás egyéb területein (injekció, gyógyszerelés, betegszállítás, diéta) inkább az ún. pozitív betegazonosítást használjuk, ami azt jelenti, hogy mindenesetben megkérdezzük a nevét. Kérjük, válaszaival ekkor is segítse munkánkat!

 

5. Térítés ellenében nyújtott szolgáltatások

 

Intézményünkben – térítés ellenében – további szolgáltatások (pl. magasabb komfortfokozatú elhelyezés, sóbarlang, térítés melletti tüdőszűrés, beutaló nélkül igénybe venni kívánt szolgáltatás) igénybe vételére nyílik lehetőség. Ezeket a szolgáltatásokat intézetünk Térítési Díj Szabályzata tartalmazza, melyről a honlapunk DOKUMENTUMTÁR menüjében tájékozódhat.

 

5.1. Egyéb szolgáltatások

Myrha patika: hétfő-csütörtök 8:00-15:00, pénteken 8:00-14:30

Büfé: hétfőtől csütörtökig 7:00-17:00, pénteken 7:00-16:00, szombaton 8:00-12:00. Munkaszüneti és ünnepnapon a Büfé zárva van!

Kávéautomata – folyamatos üzemelésű, az intézetben három helyen.

 

 

6. Betegjogok és betegkötelezettségek

 

Pácienseinket megilletik az egészségügyről szóló 1997.évi CLIV. törvényben meghatározott betegjogok. Ezek az egészségügyi ellátáshoz való jog, az emberi méltósághoz való jog, a kapcsolattartás joga, a gyógyintézet elhagyásának joga, a tájékoztatáshoz való jog, az önrendelkezéshez való jog, az ellátás visszautasításának joga, az egészségügyi dokumentáció megismerésének joga, az orvosi titoktartáshoz való jog.

 

Ugyanakkor a betegjogok nem állnak önmagukban, a betegnek a kórházi tartózkodás, a gyógyítási folyamat során kötelezettségei is vannak. Így minden olyan információt meg kell adni előzetesen és folyamatosan a kezelőorvosnak, ápolónak, melyek a gyógyítását befolyásolják. Be kell tartani a kezeléssel kapcsolatos orvosi és ápolói utasításokat. Kérjük, hogy megfelelő tisztelettel beszéljen az ápoló személyzettel, mint ahogy Önt is megilleti a maximális tisztelet! Tiszteletben kell tartania betegtársait is, nem zavarhatja őket jogaik gyakorlásában. Kérjük, hogy megfelelő higiéniával tartsa gondozottan testét, öltözékét, és Ön is tegyen meg mindent a fertőzések tovaterjedésének megállítása érdekében. Sajátítsa el a megfelelő kézfertőtlenítés szabályait és kérje meg erre hozzátartozóit is!  A kórházunkban különösen nagy gondot fordítunk a dohányzás káros hatásainak elkerülésére, így kérjük, Ön semmiképp se dohányozzon! Szívesen adunk segítséget a leszokásban is, kérje ebben képzett szakemberünk segítségét!

 

A betegek jogairól és kötelezettségeiről bővebben a honlapunk (www.törökbalintkorhaz.hu ) BETEGTÁJÉKOZTATÓ >>>> BETEGJOGI KÓDEX menüpont alatt olvashat.

 

7. A betegjogi jogvédelem lehetősége

 

7.1. Panaszkezelés

 

Amennyiben ellátásával kapcsolatban panaszt kíván tenni, azt a következő módon teheti:

  • osztályvezető főorvoshoz fordulva
  • az intézet vezetőjéhez fordulva (Dr. Antal Gabriella főigazgató), személyesen vagy levélben. Telefon: 23/511-580, e-mail: foigazgato@torokbalintkorhaz.hu vagy postán: 2045. Törökbálint, Munkácsy Mihály út 70.
  • betegjogi képviselőhöz fordulva (lásd következő fejezet)

Panaszát minden esetben részletesen megvizsgáljuk, és arról írásos álláspontot kap a főigazgatótól.

 

7.2. Betegjogi képviselő

 

Panaszával fordulhat a területileg illetékes betegjogi képviselőhöz is az alábbi elérhetőségeken:

Betegjogi képviselőnk: ERHARDTNÉ DR. GACHÁLYI ANIKÓ, e-mail címe aniko.erhardtne@ijb.emmi.gov.hu, telefonszáma: 20/4899-525

fogadó órája: minden páros héten, csütörtökön, 14:30-16:30

helye: kastély épület, földszint

 

Az Integrált Jogvédelmi Szolgálat, és az annak keretében működő betegjogi képviseletről további tájékoztatást a ijsz@ijsz.emmi.gov.hu e-mail címen, illetve a http://www.ijsz.hu honlapon talál.